Lappeenrannan lentoasema vs. junaliikenne

Post date: Feb 28, 2012 8:32:48 PM

Lpr:n lentoasema on noussut eräänlaiseksi itälentoliikenteen solmukohdaksi (kumipyörillä itärajan yli kentälle, koneella Eurooppaan ja takaisin). Tästä kannattaa toistaiseksi pitää kiinni ja yrittää voimakkaasti hyödyntää tätä "transitoa". Lennot mahdollistavat Lappeenrantalaisten kätevän liikennöinnin suoraan Eurooppaan. Pelkästään paikallisin volyymein lentoyhtiöt eivät ole kiinnostuneet Lappeenrannasta. Toisaalta kaikella on hintalappunsa, eikä tämä mitenkään edullista touhua ole, kuten tastä uutisesta voidaan todeta. Subventiot tulee sopia tilapäisiksi, eihän muutakaan kaupallista toimintaa/toimijoita tueta näin voimakkaasti veronmaksajien varoilla.

Kenttää hallinnoivan organisaation kanssa olisi järkevää aloittaa neuvottelut terminaalin uudistamishankkeen osalta. Ensiarvoisen tärkeää olisi saada Eurooppalaiset turistit kiinnostumaan Lappeenrannan alueesta, kun näitä lentoja kuitenkin on. Samalla on jatkuvasti syytä tarkkailla majoituskapasiteetin riittävyyttä Lappeenrannassa.

Mielellään näkisin tästä lentoyhtiösubventiosta jonkun puolueettoman tahon tekemän kulu/tuotto laskelman. Jos lentotoiminnan tukemisesta ei oikeasti saada riittävää hyötyä, niin tukitoiminta tulee lakkauttaa ja kaupalliset toimijat tehkööt sitten omat ratkaisunsa.

Raidesolmukohta itään menee Kouvolalle, joten kehitetään kenttää järkiperusteisesti. Toki hyvä maantieliikenneyhteys Vainikkalaan on tärkeää siellä asuville, työskenteleville ja junamatkustajille sekä raskaalle liikenteelle. Alueelle johtavan tiestön kehittäminen onkin tämän uutisen mukaan edistynyt.